Van appelmoes tot poppenspel!

Klim-kunst atelier! 109 Klim-kunst atelier! 067

 

Vandaag kwamen de groepen 5 en 6 in het atelier werken, ook zij kregen de opdracht om nieuwe creaties te maken uit de schuimblokjes. Maar in tegenstelling tot de andere groepen liet ik ze mensgezichten knippen, ja… dat is niet makkelijk.

Ik heb ook nieuwe scharen en stiften kunnen bestellen via de school, heel fijn want de oude schaartjes waren een beetje op.

 

Zo af en toe stuurt Juf Annie van de kleuters een paar van haar kinderen naar het atelier, en dan leg ik van alles uit over poppen en object theater, en laat ik ze dingen ontdekken en uitproberen. Zo leuk!!

Tussen de middag kwam er een vader op bezoek, wiens zoon enthousiast thuis was gekomen.

En we hebben een hele tijd gepraat, terwijl ik wat werk liet zien van mezelf en natuurlijk van de kinderen. Hij was ook enthousiast over mijn plannetje… voor het schoolfeest. Maar daar over later meer.

 

 

Is dat appelmoes? 21 Mei 2013

Vandaag kwamen groep 4 en 4/5 weer werken aan de knijpbeesten in het atelier.

Er werden pootjes, neuzen, oren, vleugels, voelsprieten en bont op de poppen geplakt.

‘Is dat appelmoes?’ vraagt iemand ‘wat stinkt dat’ ‘Nee dat is geen appelmoes, dat is hele sterke lijm.

Daar kun je echt alles mee lijmen.’

De fantastische fantasiebeestjes krijgen steeds meer vorm, volgende week gaan we de poppetjes nog kleur geven, en dan wil ik een eerste spel workshop geven.

‘Speloefeningen?’ Vraagt een meisje ‘ moeten we bij jou dan ook taal doen?’

‘Nee ik bedoel dat we gaan oefenen met poppenspel, dat is toneelspelen met poppen. Met je eigengemaakte pop gaan we oefenen.’

Optimus Prime, de transformer word ook al heel leuk!

 Poppenspel                        Woensdag 5 Juni 2013

Vandaag gaan we beginnen met het oefenen van poppenspel.

Concentratie spelletje gooien en ontvangen.

Ik vraag iedereen in een kring te komen staan, De opdracht is als volgt. We gaan deze bal overgooien zonder te praten of te lachen, hierin is het heel belangrijk dat je iemand in de kring aankijkt naar wie je de bal gooit. Zonder zijn of haar naam te roepen, zonder geluid. Het komt hierbij dus neer op heel goede concentratie iedereen moet opletten of er een bal naar je toe word gegooid. Ik heb een balletje. Het balletje gooi ik naar een kind in de kring.. eerst kijken, en pas gooien als de ontvanger ziet dat je de bal naar hem of haar gooit.

Daarna geven we geluid bij elke worp, geluid start op het moment van loslaten en als de bal gevangen word stopt het geluid.

Daarna laten we het poppetje eerst kijken, en zodra de pop met zijn ogen een kind gevonden heeft met zijn ogen, toont de pop een emotie en een bijpassend geluid, en word de pop met geluid en emotie en al naar het desbetreffende kind gegooid! Het geluid start zodra de pop gegooid word en het geluid stopt weer als de pop gevangen word.

Nu nog iets moeilijker, we beginnen het zelfde als de vorige oefening maar nu moet de pop in een beweging verder worden gegooid met een nieuw geluid.

Opdracht met doeken (Voor deze opdracht steeds 5 vrijwilligers.) De rest is publiek

Individueel de doeken tot leven laten komen.

Ik leg uit dat je door de juiste manipulatie elk object leven in kan blazen. Vandaag laten we levensloze doeken ademen ,slapen, snurken ,opstaan ,en zichzelf en de ruimte ontdekken.

Eerst maak je drie knopen in het doek. 2 knopen als handjes en de middelste als hoofd.

 Laat je eigen doek langzaam tot leven komen. De doek bepaalt als het ware wat het wil. Voel voorzichtig aan de doek, de doek beweegt nog niet. Ervaar dat, daarna laat je de doek langzaam ademen als een levend wezen. De doek komt nu langzaam in beweging, met een van de drie knopen als hoofd, ontdekt hij eerst zichzelf en daarna waar hij is, hij onderzoekt hij de tafel  (zijn omgeving.) De doek ziet na een tijdje dat hij bekeken word en hij schrikt van het publiek. Verlegen kruipt hij onder je hand, heel voorzichtig, kijkt of de kust veilig is en gaat verder met zoeken, plotseling ziet hij dat hij diegene die hem bespeelt. Hij kijkt naar de poppenspeler , daarna naar het publiek en draait daarna weer naar de poppenspeler. Hij accepteert het en ziet ineens dat er meer zijn van zijn soort en hij gaat de ontmoeting aan. Nu mogen de kinderen (poppenspelers)  zelf iets erbij verzinnen.

En dat is geen enkel probleem, fantasie hebben ze allemaal, heerlijk! Het valt op dat juist de normaal gesproken introverte ,rustige kinderen hierbij helemaal tot hun recht komen. Deze kinderen hebben eindeloos geduld en nemen de tijd om de handelingen heel precies uit te spelen. Heel mooi om te zien!

Volgende week mogen ze dan eindelijk scènes bedenken met hun eigen creaties (poppen)!

 

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: