Wie? Wat? Waar?

Wie? Wat? Waar?               dinsdag 18 Juni

Vorige week heb ik in alle klassen de opdracht gegeven om met de eigen gemaakte poppen in groepjes scènes te maken.. met als tip:  Wie? Wat? en Waar? Wie zijn de poppen? Wat is er aan de hand? En waar speelt het verhaal zich af?  Er zijn hele leuke verhaaltjes ontstaan. Het meest originele verhaal vond ik het groepje dat als locatie een pretpark had gekozen, waar alle poppen in een denkbeeldig schip zaten. Je zag dat ze er erg veel plezier in hadden en dat ze er goed op geoefend hadden en er zelf in geloofden.

En dat is natuurlijk nummer 1 in object theater…Als je er zelf als speler in geloofd… geloofd het publiek het ook!

Afgelopen week ben ik de lessen gestart met een aantal inspiratie filmpjes, waar hard om gelachen werd, daarna hebben we weer in de zelfde groepjes gewerkt als de week er voor. Nu hebben we met de hele klas een verhaallijn bedacht in het thema: mijn wijk. Deze verhaallijn hebben we in scènes verdeeld en van daaruit mochten ze zelf improviseren.

Het middag atelier              ‘‘Zelf initiatief’’        donderdag 20 Juni

Waar ik nog het allermeeste van geniet zijn de kinderen die uit zichzelf buiten de lessen om met tekeningen bij me komen en zeggen dat ze dat wat ze getekend hebben willen maken… en dan wil ik ze natuurlijk ook die kans geven.

In de middag werk ik voor mezelf of werk ik aan het kunstwerk dat ik voor de school maak.

Deze week kwamen twee jochies uit groep 5 vanaf twee uur in het atelier werken. De een had zijn schetsen en ideeën al klaar en kon gelijk aan het werk! Super toch> En de ander wilde graag goed leren tekenen  ‘net als die tijger die je getekend hebt daar!’. Ik heb een tijdje met hem gekletst  Ik vroeg hoe oud ben je? ‘Eh 7 jaar…’ O.K. en hoe oud denk je dat ik ben?  ‘.. weet ik niet…’ Nou, ik ben 36, dus als je tekenen echt heel leuk vind en je tekent elke week een paar keer, dan kan je over 30 jaar net zo goed tekenen! En misschien nog wel veel beter! J

Oja.. toen moest hij lachen..

Iets later zei dezelfde jongen Luuk:  ‘Jochen?’ Ja? zei ik..  ‘Word je niet gek van die gillende kleuters voor je raam die buiten spelen?’ Ik: Nee hoor ik ben er al aan gewend.. en sluit me er gewoon voor af..en ik vind het eigenlijk ook wel gezellig.

‘Ooh, nou wij worden er gek van, we moesten de CITO doen en ik kon me heel slecht concentreren…

Kleuters… Ik zal ze wel nooit begrijpen!’

Die gesprekken vind ik echt heel leuk, en zal ik enorm missen straks.

Een jongen uit groep 6 heeft thuis een lijfje gemaakt voor zijn pop van stretch stof genaaid..zo cool! Heerlijk al dat zelf initiatief.

Klim-kunst atelier! 18 juni 045

Klim-kunst atelier! 18 juni 047

Klim-kunst atelier! 18 juni 050

Klim-kunst atelier! 18 juni 057

Klim-kunst atelier! 18 juni 065

Klim-kunst atelier! 18 juni 078

3 reacties
  1. Victor zei:

    Wat een heerlijke verhalen over een succesvolle artist-in-residence periode. Veel plezier met de kinderen Jochen.

  2. Sigrid zei:

    Niet alleen jij geniet, Jochen, maar de kinderen ook. Ik hoop dat De Klim doorgaat met dit geweldige initiatief. Voor onze dochter is de les van ‘de kunstenaar’ het hoogtepunt van de week, ze was al 2 keer in tranen toen ze dreigde een stukje van de les te missen. Ze vindt je werk erg indrukwekkend en vertelt altijd heel enthousiast over wat ze heeft mogen maken, met welk materiaal, wat de anderen gemaakt hebben enz. Hopelijk blijf je nog even van die uitdagende dingen met ze doen!

  3. Dank jullie wel voor de fijne reacties, Victor en Sigrid!!
    Sigrid, heerlijk dat jullie dochter ook zo geniet, en we gaan nog hele leuke presentaties maken!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: