We gaan met een raket, op zoek naar een trompet…

Les 3 & 4 – Samenspel en componeren

In de lessen gebeurt bijna teveel om hier allemaal op te schrijven. En dan doen we ook nog eens niet in iedere groep precies hetzelfde. En hoe omschrijf je de muziek die we met de kinderen maken? Die moet je natuurlijk gewoon horen om te begrijpen waar we allemaal mee bezig zijn! Omdat we dat al een beetje hadden voorzien is er tijdens een groot aantal van de lessen een cameravrouw aanwezig. Van alles wat zij filmt zal uiteindelijk een videoverslag van circa 10 minuten worden gemaakt. Dat verslag gaan we hier natuurlijk delen.

Tijdens het zomerfeest van De Klim op donderdag 25 juni laten het Klim-Orkest, de trompetleerlingen en alle andere kinderen uit groep 5, 6 en 7 in ieder geval de liedjes horen die ze van ons geleerd hebben. Tijdens de eindpresentatie op 30 juni (om 11.00 in Lunetten, info over exacte locatie en dergelijke volgt) zullen de groepen ook de liedjes die ze zélf gemaakt hebben, presenteren.

En dan nu toch een poging:

In de 3e en 4e les wordt afwisselend gewerkt aan samenspel en het schrijven/componeren van de liedjes over de voertuigen. Iedere les begint met een warming-up voor het lijf maar ook voor de oren en de ogen. Proberen om bewegingen echt tegelijk te doen, of om een ‘dirigent’ heel precies te volgen. Jouw geluid op het juiste moment laten horen en goed naar elkaar luisteren!

De instrumenten in het atelier worden verkend…

P1060989 P1060996

P1060978 P1060971

…en blijken er prima dirigenten in alle klassen te zitten!

P1060998

In deze twee lessen bedenken de groepjes samen met Bastiaan hoe de teksten die ze over ‘hun’ voertuig hebben geschreven moeten gaan klinken. Wat wordt het tempo, wat wordt de sfeer. Bastiaan laat verschillende voorbeelden horen op het keyboard en de kinderen blijken heel duidelijk te weten wat ze wel en wat ze niet vinden passen. ‘Nee, dat is te zielig’, ‘Ja dat, maar dan een beetje sneller!, ‘En dan moet daar nog het geluid van een trein’. Bastiaan nodigt de kinderen uit om de teksten over de muziek heen voor te lezen en zo ontstaat meestal als vanzelf een logisch metrum en… vaak zelfs ook een melodie. Na een aantal keren herhalen en soms wat suggesties van Bastiaan ontstaan er echte nieuwe liedjes, raps, een kleine ritmische compositie en bij één van de groepjes hebben we zelf een beetje opera kunnen ontdekken!

P1070019 P1070017

Teamspelletje op het schoolplein. Ga als groep, zonder je stem te gebruiken, zo staan dat een helikopter de letter A kan lezen.

P1070020

P1070025 P1070027 P1070029 P1070031

Sommige kinderen kunnen zelf prachtig spelen, de klas luistert ademloos

P1070033

Muzikaal overleg met Bastiaan

P1070041P1060981

1 reactie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: