het atelier is weer geopend!

 

Sinds afgelopen vrijdag werk ik met de kleutergroepen in het kunstlokaal van obs de klim. Ik, Sanne, doe dit onder de naam Kopzwaai. Kopzwaai stelt ontwerpvragen centraal en zet parameters uit, waarbinnen kinderen experimenteren. 

Het lokaal is opgezet als laboratorium; een plek voor experiment! Kinderen worden de ontwerpers. Rondom het thema voeding gaan de kleutergroepen op onderzoek uit.

Het kijken naar een vorm, het onderzoeken van materiaal, het voelen van een structuur, het uitproberen van smaken en kleuren. Waarom ziet iets eruit zoals het eruit ziet en waarom is het op deze manier gemaakt? Wat bestaat nog niet, maar is wel nodig? Wat is er nog niet en is ook totaal niet nodig, maar zou wel leuk zijn? Op deze en nog veel meer vragen gaan de kinderen de komende weken een antwoord proberen te vinden.

Vandaag was een zeer productieve en leuke dag!

Met groep A keken we vrijdag naar de structuren van voedsel en stempelden met uien, citroenen, rijstwafels, spekjes, knoflook.. Een van de vieste dingen die we ooit hebben gedaan, maar toch ook wel heel leuk, aldus sommigen.
Vanochtend onderzochten we hoe verschillend een appel smaakt in een plakje, een blokje en een sliertje. Wat is het lekkerst? Hoe beweegt je tong? Kauw ik anders?
Daarna maakte iedereen van klei een vorm die hem/haar super lekker leek! Bij sommigen loopt het water je al in de mond..

Met groep D hebben we gefantaseerd waar die kleur in m&m’s toch vandaan komt. Daarna hebben we de kleur uit de m&m’s getoverd en terug in een wit papiertje gestopt. Rara… Ineens zagen we dat er nog veel meer kleuren in de m&m’s zaten dan we vantevoren konden zien.

 

Met groep B kijken we naar hoe we eten. Aan wat voor tafel? Hoe is deze gedekt? Wat ligt er allemaal wel en niet op tafel? Wie zit waar?
Vandaag keken we naar verschillende manieren eten. Groep b at een rozijn met hun ogen dicht, eentje liggend op de grond, eentje door alleen te kauwen op een bepaald ritme en eentje zonder hun handen te gebruiken.
Welke manier nou het lekkerste was, daar waren de meningen over verdeeld. De vijfde en laatste rozijn werd gegeten op een zelfverzonnen manier. Deze wordt later uitgewerkt in een instructie. Zodat anderen ook kunnen meegenieten van je goede idee.

 

 

 

En met groep C werken we aan eten in- en uitpakken. Vrijdag keken we naar de schil van onze mandarijn. Of zijn het toch wieken van een molen, een monster, een bloem?
Vandaag hebben we structuren besproken en de verschillende lagen waarmee een rode kool zichzelf heeft ingepakt. Net als de ringen van een ui. We gaan een kunstwerk maken dat geïnspireerd is op deze lagen.
Maar voordat we aan de slag kunnen daarmee, moeten we eerst de lagen maken. Dus dat betekent heel veel lagen papier plakken en plakken en plakken..

DSC02653

klooien met olie en kleurstof op de projector

DSC02656

stillevens maken

DSC02657

de leeshoek

1 reactie
  1. Suzan (ouder 1/2c) zei:

    Leuk om te lezen en super dat het atelier weer geopend is!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: