Voelen, proeven, nadenken, tekenen, kleien, weer kapot maken, opeten

DSC03095

de kleuren zijn af, nu de suikerkristallen nog..

 

Voelen, proeven, nadenken, tekenen, kleien, schilderen, kliederen, mengen, uitpakken, inpakken. Het was een gevarieerde week!

Groep D heeft gekeken wat er gebeurd als je druppeltjes blauwe kleurstof bij geel water doet… het veranderde in een nieuwe kleur!
Ieder kind maakte daarna in een champagneglas een eigen kleur in suikerwater. Ongelofelijk wat voor mooie kleuren er uit zijn gekomen, als je bedenkt, dat we alleen pipetjes met rode, gele en blauwe kleurstof hadden.
De kleuren blijven nu 3 weken op de kast staan. Over 3 weken gaan we kijken wat er is gebeurd met het water. Als het goed is, zijn er kristallen aan de stokjes gegroeid. We gaan het zien!

DSC03071

na afloop waren de tafels lekker plakkerig van al het suikerwater

 

Groep C heeft heel zorgvuldig de verpakking van een paaseitje onderzocht. Hoe ziet zo’n verpakking van een rond chocolaatje er plat nu eigenlijk uit? Wat staat er op en hoe zit het met die streep rondom? We hebben naar verschillende manieren van inpakken gekeken.

Daarna kozen ze blind een vormpje dat lekker voelde en hebben hier zelf een verpakking voor gemaakt. Eerst proef-gevouwen met een vouwblaadje. Daarna echt getekend met stift op een blaadje van een koffiefilter. En dáárna het vormpje ingepakt alsof het een snoepje was. De resultaten zijn echt fantastisch! En veel mooier en spannender dan de meeste verpakkingen in de supermarkt.
En toen het paaseitje natuurlijk opgegeten. Of nou ja, dat was eigenlijk al voor het ontwerpen van de verpakking gebeurd..

DSC03077.JPG

 

Met groep A hebben we het gehad over bestek. Mes, vork, lepel, stokjes, handen.. maar wat nou als we er nog iets bij mochten verzinnen.
En wanneer is iets een lepel en wanneer bijvoorbeeld een kommetje? En kun je een vork ook als mes gebruiken of een lepel als vork? Of een lepel als je hand?

De kinderen hebben zelf een ontwerp gemaakt voor een nieuw bestek. Zoals een nieuw soort vork, die je aan je vinger kan schuiven. Een lepel in de vorm van je hand. Een mes, met maar liefst 6 snijkanten. De ideeën kwamen bij de meeste kinderen heel vlot.
En als je dit hebt verzonnen, dan is de naam van je voorwerp, ook nog maar een fluitje van een cent; “baby draak” “professor vork” “hamer” “botje” of gewoon je eigen naam.
Heel erg leuk dat ze allemaal compleet verschillend zijn!

DSC03089

 

Met groep C hebben we uitgebreid het stilleven van de dag bekeken. (Iedere les behandelen we een ander soort stilleven). Dit keer was het een foto van verschillend soort eten in hetzelfde formaat gesneden. Even zoeken, maar al snel herkenden de kinderen veel blokjes.

Screen Shot 2016-03-14 at 09.14.06

foto gemaakt door lernert & sander, cubes

Daarna gingen de kinderen op onderzoek uit. Met je handen in een bak en dan maar voelen; hard, zacht, groot, klein, ribbels, glad, veel, weinig, enz.
Ieder kind maakte een tekening van krijt of stift, of een ecoline schildering van de maaltijd die ze dachten te bespeuren.
Daarna volgde uiteraard een ontknoping van de inhoud, met zowel veel ‘huh?’ als ‘die had ik!’

 

2 reacties
  1. Sigrid zei:

    Wat een leuke lessen. En in elke klas anders, geweldig. Jammer dat het alleen voor de kleuters is. Maar dat vind ik bij bijna elke kunstenaar. Dat er nog meer veel inspirerende ontmoetingen mogen volgen!

  2. Jiska zei:

    Leuk en mooi deze onderzoeken… en lekker natuurlijk!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: