Stillevens in de maak

Deze week hebben we hard gewerkt aan de etenswaren voor op de stillevens.
Met iedere klas maken we een ander soort stilleven.

Met klas C gingen we verder met het onderwerp schillen. We keken eerst naar dit stilleven met fruit in hun ‘blootje’, aldus een van de kinderen.

HolgerNiehaus01

Daarna hebben we zelf gepeld eten een andere kleur gegeven. Met plakkaatverf en ecoline. Dat kwam er soms heel smakelijk, maar meestal best giftig uit te zien.

De les daarop keken we naar een stilleven van Krista van der Niet en vroegen ons af wanneer eten van kleur veranderd? Hoe het fruit op dit stilleven zou ruiken? (En wat in godsnaam een panty is.)

fruit1.jpg

De schillen uit de vorige les, hebben we om het gekleurde eten heen gespeld. Uiteraard een andere schil dan er omheen zat. Een puzzel om het goede partje bij de juiste vorm schil te vinden. Heel vervreemdend om te doen en naar te kijken.

 

Groep A gaat een stilleven van papier maken. We beginnen met het maken van schijfjes fruit. De eerste les van deze week keken we naar verschillende dwarsdoorsnedes. De vormen en de kleuren. Daarna hebben we zelf doorsnedes geknipt uit gekleurd papier. Dit ging heel erg goed, er zijn prachtige doorsnedes uitgekomen.

De les hierop werkten we aan de schil, de zijkant van het schijfje, dat ze gaan maken. We keken (ondersteboven) naar een stilleven waarop dit erg goed te zien is. Het verschil tussen ribbels, putjes en bultjes.

Screen Shot 2016-03-21 at 15.21.38

Daarna maakten de kinderen van ijzerdraad en knoopjes een patroon op hun papier. Dit ging daarna in de pers/mangel met ander papier, met als resultaat een prachtige blinddruk van een schil!
Ook maakten de kinderen alvast een klein stickertje voor op hun fruit, voor als het straks af is..

 

 

Groep D heeft geluk en maakt de komende lessen verschillende soorten ijsjes voor hun stilleven. In de eerste les deze week stelden ze hun ijs samen uit vormen papier die op tafel lagen. Driehoeken, bollen, slagroomvormpjes, balkjes, stipjes. Daarna werden de vormen ingekleurd met stift. Heerlijk zien ze eruit.

De les daarna hebben we gekeken naar de verschillende patronen op ijsjes. Stippen, strepen, vlekken, gezichtjes. Ieder kreeg een schuursponsje, om een patroon op te maken. Er is gestempeld met gummetjes achterop potloden en geverfd met kwasten.Het stokje komt er nog in.

 


Met klas B hebben we zelf een nieuwe fruitsnack gemaakt. Uit allerlei vormen fruit en groenten; plakjes, schijfjes, blokjes, slierten etc., moest één nieuwe vorm komen. Ook dit werd een puzzel. Wat past waar op? Wat ziet er mooi uit? Wat ziet er cool uit? Wat ziet er lekker uit?
Alles werd in elkaar gezet met prikkers. De resultaten blijven helaas maar even goed, maar zijn fantastisch geworden. Zoveel diversiteit!

De les erna bedachten we een manier om de fruitsnack te verpakken of mee te geven. Zoals een frietzak bij een frietje, een stokje voor een lolly, een broodje om een hotdog, of zilverfolie om een doner. Het eten moest zichtbaar blijven.
Daarna maakten ze een flyer om hun fruitsnack te verkopen. De prijzen liepen uiteen, van 0 tot 10 tot 5000 euro per stuk.

 

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: